Dieta dla jelita grubego

Michał Tombak, autor książek o medycynie naturalnej powiedział kiedyś, że najważniejszymi w przewodzie pokarmowym odcinkami są jama ustna i jelito grube. Niestety my, zabiegane i zapracowane, zaniedbujemy naszą dietę, czym robimy wielką krzywdę układowi pokarmowemu. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się odpowiednią dietą dla jelita grubego, którą może zastosować każda z nas bez przykrych konsekwencji dla zdrowia, a nawet z pozytywnymi efektami jeśli chodzi o profilaktykę chorób.

 

Mikroflora jelita grubego a dieta rozdzielna

Zanim zaczniemy rozważać najlepszą dietę dla jelita grubego, warto zapoznać się z budową i charakterystyką tego narządu. Należy wiedzieć, że jelito grube jest odcinkiem przewodu pokarmowego, w którym znajduje się aż 500 gatunków bakterii. Jeżeli zatem mamy zdrowe jelito grube, bakterie te pełnią trzy bardzo ważne funkcje.

Po pierwsze przetwarzają one resztki pokarmowe.

Po drugie bakterie znajdujące się w jelicie grubym niszczą złe bakterie, a także różne substancje chorobotwórcze mogące zaburzyć działanie jelita grubego.

A po trzecie bakterie te produkują niezbędne witaminy, hormony, enzymy i aminokwasy.

I tutaj należy podkreślić, że najwięcej szkodliwych substancji powstaje w wyniku trawienia w ludzkim organizmie mięsa, większości produktów mlecznych, wysoko przetworzonej żywności np. fast food, a także żywności nieodpowiednio spożytej. Ostatnie określenie tyczy się spożycia w jednym posiłku produktu białkowego (mięso, nabiał, rośliny fasolowate) z węglowodanowym (kasze, ziemniaki, makarony). Prawidłowe połączenie według diety rozdzielnej to produkt białkowy z roślinnym (surówka, sałatka, świeże lub surowe warzywa i owoce) lub węglowodanowy z roślinnym. Dieta ta obecnie uważana jest za najłatwiejszą w zastosowaniu i najbardziej skuteczną ze wszystkich diet jelitowych..

Oznaki zewnętrzne towarzyszące choremu jelitu grubemu

Istnieją pewne oznaki zewnętrzne, po których można oszacować stan naszego jelita grubego. Jeżeli jelito jest w złym stanie, w jego okolicach pojawiają się wzdęcia brzucha, zaparcia i gazy. Dodatkowo towarzyszyć temu może pojawianie się na zębach i języku, białoszarego bądź żółtawego nalotu. Najczęściej można go zauważyć nad ranem, kiedy to po całej nocy regeneracji, w organizmie wysączyły się na zewnątrz toksyny. Należy go bezwzględnie usunąć szczoteczką do zębów a z języka specjalnym gumowym elementem umieszczanym na niektórych szczoteczkach.

Innymi oznakami złego stanu jelita grubego, które pierwszy raz uzewnętrzniają się najczęściej w okresie przed menopauzalnym są pojawiające się na ciele znamiona, piegi, powiększone pieprzyki oraz wiszące brodawki. Te ostatnie są szczególnie niebezpieczne i to nie tylko pod względem możliwości powstania poważnych skórnych blizn mogących przerodzić się w nowotwór, ale także zwiastują istnienie zmian nowotworowych w jelicie grubym.

Bądź surowa dla swojego jelita – w spożywanych produktach

Powyżej opisanych oznak nie należy bagatelizować, zwłaszcza, że co druga kobieta po 50. roku życia ma już przewlekłą chorobę jelita. Najczęściej są to nadmiernie częste wzdęcia, które są dla nas dyskomfortem w życiu codziennym. Wzdęcia i zaparcia mogą świadczyć także o istnieniu choroby hemoroidalnej albo zmian rakowych. Są to tak powszechne objawy, że często, aż do wykonania badań nie wiadomo, na co jesteśmy chore.

Z resztą według opinii wielu lekarzy często bagatelizowanym przez Polki zatwardzeniom lub wzdęciom, towarzyszyć mogą poważne zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach, a co za tym idzie- trudności w produkcji hormonów, witamin i enzymów niezbędnych do funkcjonowania całego organizmu. Musimy zatem brać pod uwagę fakt, że za zaburzeniami w funkcjonowaniu jelita grubego, stać mogą zaburzenia w funkcjonowaniu wielu innych narządów i struktur w naszym organizmie. Mogą być one związane nawet z innymi układami, jak układ krwionośny czy kostny.
W przypadku stwierdzenia u siebie powyższych oznak zewnętrznych warto rozważyć zastosowanie surowej diety. Przynajmniej 70% naszej żywności powinny stanowić surowe warzywa i owoce. Wbrew pozorom nie są zagrożeniem dla kobiet z cukrzycą, tarczycą, nadciśnieniem czy nadwagą, ponieważ dopóki ich się nie ugotuje ich indeks glikemiczny jest bardzo niski. Po ugotowaniu cukry zawarte w tych produktach zwiększają się trzykrotnie i dlatego gotowana i przetworzona żywność (mięso, nabiał, gotowane produkty zbożowe , a także owoce i warzywa) są niebezpieczne dla kobiet z powyższymi dolegliwościami, a szczególnie z problemami jelita grubego.

Reasumując obie diety rozdzielną i surową, które mają potwierdzone działanie lecznicze w chorobach jelita grubego, są one przystępne i możliwe do zrealizowania w polskich warunkach. Warto spróbować chociażby tej mniej restrykcyjnej diety, jaką jest dieta rozdzielna. Rzecz jasna, podejmując dietę surową, możemy spodziewać się szybszych efektów i korzyści zdrowotnych. Jednak nie każda z nas musi mieć tyle siły i chęci, by taką dietę wprowadzić w swoje życie. O tym, że jest to możliwe poświadczyć mogą książki Lidii Aleksandry Szadkowskiej, która proponowany czytelnikom sposób żywienia, sprawdziła najpierw na sobie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *